Banner

ເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ນະວັດຕະກຳ ໃນການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ

ເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ນະວັດຕະກຳ ໃນການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ (Technology and Innovation for Instructional in Digital Ages).

ການປ່ຽນແປງຢ່າງວ່ອງໄວຂອງໂລກໃນຍຸກກສະໄໝປະຈຸບັນ ຕະຫຼອດຈົນການປ່ຽນແປງສິ່ງແວດລ້ອມທີ່ເກີດຄວາມປ່ຽນແປງຢ່າງວ່ອງໄວ ແລະ ຮຸນແຮງ ໂດຍມີເຕັກໂນໂລຊີເປັນຕົວກາງຊີວິດຄວາມເປັນຢູ່ຂອງຄົນກັບດິຈິຕອ໋ນ (Digital) ປະເທດເຮົາໃນປະຈຸບັນກຳລັງກ້າວເຂົ້າສູ່ເສດຖະກິດດິຈິຕອ໋ນ (Digital Economy) ທີ່ນຳເອົາເຕັກໂນໂລຊີການສື່ສານ ຂໍ້ມູນ ຂ່າວສານ (ICT) ຫຼື ອິນເຕີເນັດ (Internet) ເຂົ້າມາແກ້ບັນຫາ ແລະ ຊ່ວຍອຳນວຍຄວາມສະດວກກິດຈະກຳທາງເສດຖະກິດໃນທຸກພາກສ່ວນ ສົ່ງຜົນໂດຍກົງກັບວິຖີຊີວິດກັບຄົນໃນສັງຄົມຍຸກສະໄໝໃໝ່ທີ່ຈຳເປັນຕ້ອງປັບຕົວໄປພ້ອມກັບເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນ ໂດຍມີເຕັກໂນໂລຊີເປັນພື້ນຖານຄວາມຮູ້ໃນການອຳນວຍຄວາມສະດວກ ແລະ ປັດໄຈສຳຄັນໃນການດຳລົງຊີວິດໃນສິ່ງແວດລ້ອມດິຈິຕອ໋ນ.

ການປັບຕົວຂອງສັງຄົມສະແດງໃຫ້ເຫັນເຖິງແນວໂນ້ມທີ່ສຳຄັນ 2 ປະການຕໍ່ການປ່ຽນແປງທີ່ມີຂໍ້ຂັດແຍ່ງກັນໄດ້ແກ່ ໜື່ງ: ການປ່ຽນແປງຈາກເສດຖະກິດອຸດສາຫະກຳໄປສູ່ເສດຖະກິດຄວາມຮູ້ ແລະ ສອງ: ເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນ ຈະສົ່ງຜົນໃຫ້ຄົນໃນສັງຄົມຕ້ອງປັບຕົວເຂົ້າກັບສິ່ງແວດລ້ອມດິຈິຕອ໋ນ. ການເຕີບໃຫຍ່ມາພ້ອມກັບອິນເຕີເນັດ ສົ່ງຜົນສະທ້ອນເຖິງວິທີການທີ່ນັກຮຽນໃຊ້ຮຽນໃນປະຈຸບັນ ຈາກອິດທິພົນຂອງເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນຕໍ່ການຮຽນ-ການສອນ ທີ່ສ້າງການເຊື່ອມໂຍງຈາກຫ້ອງຮຽນສູ່ການຮຽນຮູ້ໃນສະພາບການໃໝ່ ຈຶ່ງຜ່ານຊ່ອງທາງສື່ສານຜ່ານເຄືອຂ່າຍຄອມພິວເຕີ ແລະ ໂລກອອນລາຍ ເປັນຕົວຊຸກຍູ້ ແລະ ສ້າງແຮງຈູງໃຈທີ່ສຳຄັນໃນການຮຽນຮູ້. ຊຶ່ງ​ໃນ​ທັດສະນະຂອງ​ພາກ​ການສຶກສາ ເຕັກໂນໂລຊີ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ​ກໍ່​ໃຫ້​ເກີດ​ການ​ປ່ຽນ​ແປງ​ພຶດຕິກຳ​ການ​ຮຽນ​ຂອງ​ຜູ້​ຮຽນ​ເປັນ​ຢ່າງ​ຫຼາຍ ເຊັ່ນ: ພຶດຕິກຳ​ການ​ຮຽນ​ຕາມ​ສິ່ງ​ທີ່ຕົນເອງ​ສົນ​ໃຈ ບໍ່​ວ່າ​ຈະ​ເປັນ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ຕາມ​ອັດຕະ​ຍາໄສ ຊຶ່ງ​ສາມາດ​​ເຂົ້າ​ເຖິງ​ການສຶກສາ​ທີ່​ມີ​ຄຸນນະພາບ ​ແລະ​ ນຳ​ຄວາມ​ຮູ້​ໄປ​ໃຊ້​ປະໂຫຍດ​ໄດ້​ຈິງ. ເຕັກໂນໂລຊີ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ​ຈຶ່ງ​ເປັນ​ເຄື່ອງ​ມື​ໃນ​ການ​ຂະຫຍາຍ​ໂອ​ກາດ​ທາງ​ການສຶກສາ ສົ່ງ​ເສີມ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ຕະຫຼອດ​ຊີວິດ​ສຳລັບ​ຄົນ​ທຸກ​ເພດ, ​ທຸກ​ໄວ, ທຸກ​ອາ​ຊີບ ບໍ່​ວ່າ​ຈະ​ເປັນ​ນັກ​ຮຽນ-ນັກ​ສຶກ​ສາ, ພະນັກງານ, ປະຊາຊົນທົ່ວໄປ, ລວມເຖິງຜູ້​ສູງ​ອາ​ຍຸ, ຜູ້​ປະກອບ​ການ​ທຸລະກິດ ແຕ​່​ເຖິງ​ແມ່ນ​ວ່າ​ເຕັກໂນໂລຊີ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ​ຈະ​ປ່ຽນ​ຮູບ​ແບບ​ວິທີ​ການ​ໃນ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້ເຮັດໃຫ້​ວຽກທີ່​ຫຍຸ້ງ​ຍາກ​ງ່າຍ​ຂີ້ນ ແລະ ​ປັບ​ຂະະ​ບວນ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ກໍ່​ໃຫ້​ເກີດ​ປະໂຫຍດ​ຕໍ່​ນັກ​ຮຽນ ແຕ່​ກໍ​ຍັງ​ຈະ​ບໍ່​ສາມາດ​ແທນ​ທີ່​ຄູ​ໄດ້ເທື່ອ​ໃນ​ອະນາຄົດ​ອັນ​ໃກ້​ນີ້ ດັ່ງ​ນັ້ນ​ໃນ​ບົດ​ຄວາມ​ນີ້​ຈຶ່ງ​ເປັນ​ການນຳສະເໜີເຖິງ​ການ​ປ່ຽນ​ແປງ​ໃນ​ລັກສະນະ​ຕ່າງໆ ທັງ​ໃນ​ດ້ານ​ລັກສະນະ​ຂອງ​ຜູ້​ຮຽນ​ທີ່​ປ່ຽນ​ແປງ, ເຕັກໂນໂລຊີ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນທີ່​ສົ່ງ​ຜົນ​ຕໍ່​ການ​ຈັດການ​ຮຽນ​ການ​ສອນ​ໃນ​ຍຸກ​ສະໄໝ​ປະຈຸບັນ ​ແລະ ​ໃນ​ອະນາຄົດ ​ເພື່ອ​ໃຫ້​ໄດ້​ແນວ​ທາງ​ໃນ​ການ​ປັບ​ປ່ຽນ​ວິທີ​ການ, ຮູບ​ແບບ​ໃນ​ການ​ຮຽນ​ການ​ສອນ​ ແລະ​ ລວມ​ໄປ​ເຖິງ​ການ​ປັບ​ຕົວ​ຂອງ​ຄູຜູ້​ສອນ​ ໃຫ້​ເໝາະ​ສົມ​ຕາມ​ຄວາມ​ຕ້ອງ​ການ ​ແລະ​ ທຳ​ຄວາມ​ເຂົ້າໃຈ​ນະ​ວັດຕະ​ກຳ​ໃໝ່​ໆ ໃຫ້​ກ້າວ​ທັນເຕັກໂນໂລຊີ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ.

ເຕັກໂນໂລຊີສື່ສານ ຂໍ້ມູນ ຂ່າວສານ (ICT) ​ເປັນ​ເຄື່ອງ​ມື​ທີ່ສຳຄັນ​ທີ່​ຊ່ວຍ​ໃນ​ການ​ຈັດການ​ຮຽນ​ການ​ສອນ​ໃນ​ຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ແລະ​ ເພີ່ມ​ປະ​ສິດ​ທິ​ພາບ​ໃນ​ການ​ຖ່າຍ​ທອດ​ຄວາມ​ຮູ້​ໄປ​ສູ່​ຜູ້​ຮຽນ​ໄດ້​ແບບ​ອອນ​ໄລ​ນ​໌ ເປັນ​ຮູບ​ແບບ “ການສຶກສາ​ລະບົບ​ເປີດ​ເພື່ອ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ຕະຫຼອດ​ຊີວິດ” (Lifelong Learning Space) ເປັນ​ນະ​ວັດຕະ​ກຳ​ທາງ​ການສຶກສາ​ໃນ​ອີກ​ຮູບ​ແບບ​ໜຶ່ງ ທີ່​ສາມາດ​ປ່ຽນ​ແປງ​ວິທີ​ຮຽນ​ໃນ​ຮູບ​ແບບ​ເດີມໆ ໃນ​ຫ້ອງ​ຮຽນ. ໂດຍ​ໃນ​ບົດ​ຄວາມ​ນີ້ນຳສະເໜີເຕັກໂນໂລຊີ ໄດ້​ແກ່ Mobile learning ແລະ MOOC (Massive Open Online Course) ເປັນ​ເຕັກໂນໂລຊີໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ​ທີ່​ສາມາດ​ເຂົ້າ​ເຖິງ​ໄດ້​ງ່າຍ​ຜ່ານ​ລະບົບ​ເຄືອ​ຂ່າຍ​ອິນ​ເຕີ​ເນັດ ສາມາດ​ເປັນ​ຕົວ​ຊ່ວຍ​ແກ່​ຄູ​ຜູ້​ສອນ​ໃນ​ການ​ຈັດການ​ຫ້ອງຮຽນ​ໃຫ້​ເໝາະ​ສົມ​ຂອງ​ຜູ້​ຮຽນ ​ຕາມ​ສະພາບການ​ຄວາມ​ຕ້ອງ​ການ​ໄດ້​ຢ່າງ​ທົ່ວ​ເຖິງ ແລະ ເຮັດ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ເກີດ​ຄວາມສະດວກ ​ແລະ ​ເຂົ້າ​ເຖິງ​ຄວາມ​ຮູ້​ໄດ້​ຢ່າງ​ວ່ອງໄວ, ໄດ້​ທຸກ​ເວລາ ​ແລະ ​ສະຖານ​ທີ່. ການ​ຈັດການ​ຮຽນ​-ການ​ສອນ​ໃນ​ປະຈຸບັນ ​ແລະ​ ໃນ​ອະນາຄົດ​ໄດ້​ຢ່າງ​ມີ​ຄຸນນະພາບນັ້ນ ຊຶ່ງ​ໃນ​ທີ່​ຜູ້​ສອນ​ເອງ​ຈຳເປັນ​ຢ່າງ​ຍິ່ງ​ທີ່​ຈະ​ຕ້ອງ​ປັບ​ປ່ຽນ​ບົດ​ບາດ​ໜ້າທີ່, ປັບ​ຕົວ, ປັບ​ແນວ​ຄິດ​ທັດສະ​ນະຄະ​ຕິ​ຂອງ​ຕົວ​ຜູ້​ສອນ​ເອງ ​ແລະ ​ປ່ຽນ​ຮູບ​ແບບ​ວິທີ​ການ​ສອນ, ປັບ​ປ່ຽນ​ວິທີ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້, ປັບ​ປ່ຽນ​ຂະ​ບວນ​ການ​ຮຽນ-​ການ​ສອນ ​ໃຫ້​ທັນ​ກັບ​ຍຸກ​ທີ່​ເຕັກໂນໂລຊີປ່ຽນ​ໄປ​ຢ່າງ​ວ່ອງໄວ​ໃຫ້​ໄດ້ ເພື່ອຈະ​ໄດ້​ສ້າງ​ຜູ້​ຮຽນ​ໃຫ້​ມີ​ທັກ​ສະ​ຕ່າງໆ ທີ່​ສາມາດ​ສ້າງ​ຄ​ວາມ​ຮູ້​ໃໝ່​ໆ ນຳ​ເອົາຄວາ​ມຮູ້​ໄປ​ສ້າງ​ນະ​ວັດຕະ​ກຳ​ໃໝ່​ໆ ໃຫ້​ເກີດ​ຂຶ້ນ​ ແລະ​ ສາມາດ​ດຳລົງ​ຢູ່ໃນ​ຍຸກ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ​ໄດ້​ນັ້ນ​ເອງ.

ລັກສະນະຂອງຜູ້ຮຽນໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ

ຖ້າເບີ່ງເຖິງອິດທິພົນຂອງເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນ ທີ່ມີຜົນຕໍ່ປ່ຽນແປງ ແລະ ຄວາມແຕກຕ່າງໃນຄວາມຕ້ອງການດ້ານການສຶກສາຂອງຜູ້ຮຽນ ການຈັດການດ້ານການສຶກສາ ແລະ ຂະບວນວິທີການສອນຈຶ່ງຈຳເປັນຕ້ອງປັບປ່ຽນໄປສູ່ຂະບວນການທີ່ຜູ້ຮຽນຕ້ອງມຸ່ງໜັ້ນໃນການຮຽນຮູ້ ສະທ້ອນຕາມລັກສະນະວິທີການຮຽນຮູ້ແບບໃໝ່ຂອງຄົນຮຸ້ນໃໝ່ໆ. ໃນຍຸກເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນ ຊຶ່ງຕາມວິວັດທະນາການຂອງເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນນັ້ນ ກໍ່ໃຫ້ເກີດຊ່ອງວ່າງຂອງການຮຽນຮູ້ໃນແຕ່ລະກຸ່ມບຸກຄົນທີ່ໄດ້ຮັບຜົນກະທົບຂອງການປ່ຽນແປງເຕັກໂນໂລຊີ ເພື່ອທີ່ຈະທຳການວິເຄາະການຈັດການຮຽນການສອນທີ່ເໝາະສົມກັບສະພາບໃນປະຈຸບັນນັ້ນ ຜູ້ສອນຈຶ່ງຈຳເປັນຕ້ອງສຶກສາເຖິງອົງປະກອບທີ່ສຳຄັນທີ່ກໍ່ໃຫ້ເກີດຄວາມສົມດູນ ປັບທັກສະການຮຽນຮູ້ ແລະ ການດຳເນີນງານຂອງຜູ້ຮຽນຕາມລັກສະນະຮູບແບບການຮຽນທີ່ແຕກຕ່າງກັນໄປຕາມຊ່ວງໄວອາຍຸ.

ໂດຍວັດຖຸປະສົງຂອງການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ຄືການສົ່ງເສີມ ຫຼື ສ້າງປະສົບການໃຫ້ຜູ້ຮຽນມີການປ່ຽນ ແປງໃນທາງທີ່ດີຂຶ້ນ ທັງດ້ານຄວາມຮູ້, ທັດສະນະຄະຕິ ແລະ ທັກສະໃນເລື່ອງໃດເລື່ອງໜື່ງ ເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຮຽນເກີດການປ່ຽນແປງ ຊຶ່ງແຕກຕ່າງກັນໄປຕາມສະພາບແວດລ້ອມ ແລະ ການປ່ຽນແປງຂອງສັງຄົມ. ໃນການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ຜູ້ຮຽນຖືເປັນຫັວໃຈສຳຄັນໃນການຮຽນ-ການສອນ ຄວາມຮັບຮູ້ເຖິງໃນຄວາມແຕກຕ່າງຂອງຜູ້ຮຽນ ຈະສາມາດຕອບສະໜອງຕໍ່ການຮຽນຮູ້ຂອງບຸກຄົນໄປ ໃນທິດທາງທີ່ປະສົງໄດ້ຢ່າງມີປະສິດທິພາບ. ໂດຍເຕັກໂນໂລຊີມີບົດບາດສຳຄັນໃນການຈັດການຮຽນຮູ້ໃຫ້ມີຄວາມເປັນສະເພາະສ່ວນບຸກຄົນ (Personalized Learning) ຄື ການໃຫ້ທາງເລືອກນການນຳສະເໜີສາລະຄວາມຮູ້ ແລະ ການຈັດການສິ່ງແວດລ້ອມ ໃນລັກສະນະທີ່ສາມາດຕອບສະໜອງຮູບແບບການຮຽນຮູ້ (Learning style) ທີ່ຫຼາກຫຼາຍໃນຜູ້ຮຽນແຕ່ລະບຸກຄົນໄດ້ ເນື່ອງຈາກຮູບແບບການຮຽນຮູ້ນັ້ນບໍ່ໄດ້ຂຶ້ນຢູ່ກັບຄວາມສາມາດຂອງແຕ່ລະບຸກຄົນ ແຕ່ເປັນວິທີທີ່ດີທີ່ສຸດໃນການໃຊ້ຄວາມສາມາດຂອງຕົວເອງ ຜູ້ຮຽນແຕ່ລະຄົນຈະມີຮູບແບບການຮຽນຮູ້ທີ່ແຕກຕ່າງຕາມທຳມະຊາດ, ນິໄສ ແລະ ວິທີການຮັບຮູ້, ປະມວນຜົນ ແລະ ເກັບຖືຮັກສາຂໍ້ມູນ ຫຼື ທັກສະໃໝ່ໆ. ດັ່ງນັ້ນ ໃນການຈັດການຮຽນການສອນນໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ຈຶ່ງຄວນຄຳນຶງເຖິງຮູບແບບການຮຽນຮູ້ທີ່ແຕກຕ່າງກັນໃນຜູ້ຮຽນແຕ່ລະບຸກຄົນ ຈຶ່ງເປັນປັດໄຈທີ່ສຳຄັນທີ່ສາມາດສົ່ງເສີມປະສິດທິພາບການຮຽນຮູ້ ໃຫ້ເໝາະສົມກັບຄວາມມັກ, ຄວາມຕ້ອງການ ຂອງຜູ້ຮຽນທີ່ປ່ຽນແປງໄປໃນຍຸກປະຈຸບັນ ເພື່ອຫຼຸດຜ່ອນອຸປະສັກການຮຽນຮູ້ທີ່ອາດເກີດຂຶ້ນພາຍໃນຫ້ອງຮຽນຍຸກສະໄໝປະຈຸບັນ ແລະ ໃນອະນາຄົດ ຈາກຄວາມບໍ່ສອດຄ່ອງກັນລະຫວ່າງຮູບແບບການສອນຂອງຜູ້ສອນກັບວິທີການຮຽນຮູ້ທີ່ຜູ້ຮຽນໄດ້ຮັບ ຫຼຸດຊ່ອງຫວ່າງລະຫວ່າງຜູ້ຮຽນກັບເຕັກໂນໂລຊີໃຫ້ສາມາດຮຽນຮູ້ ແລະ ດຳລົງຊີວິດຢູ່ພາຍໃຕ້ສະຖານະການປະຈຸບັນໄດ້ຢ່າງມີຄວາມສົມດູນ

2. ເຕັກໂນໂລຊີກັບວິທີການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ

2.1. ການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ແບບ Mobile learning

Mobile learning ຄື ການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ຫຼື ການຮຽນຮູ້ດວ້ຍຕົນເອງ ຈາກບົດຮຽນສຳເລັດຮູບ (Instruction Package) ທີ່ນຳສະເໜີເນື້ອໃນ ແລະ ກິດຈະກຳການຮຽນການສອນຜ່ານເຕັກໂນໂລຊີສື່ສານບໍ່ມີສາຍ (wireless telecommunication network) ແລະ ເຕັກໂນໂລຊີອິນເຕີເນັດ ໃນແພັດຟລອມຕ່າງໆ ຂອງສະຖານການສຶກສາພັດທະນາຂື້ນ ຫຼື ແມ້ກະທັງຜ່ານທາງແພັດຟລອມສື່ສັງຄົມອອນລາຍຕ່າງໆ ເຊັ່ນ: YouTube, Facebook ເປັນຕົ້ນ ຊຶ່ງຜູ້ຮຽນສາມາດຮຽນໄດ້ທຸກທີ່ ແລະ ທຸກເວລາ. ຜູ້ຮຽນ ແລະ ຜູ້ສອນຈະໃຊ້ເຄື່ອງມືທີ່ສຳຄັນ ຄື ໂມບາຍດີໄວຊ (Mobile Device) ເປັນອຸປະກອນທາງເຕັກໂນໂລຊີສືສານ ຂໍ້ມູນ ຂ່າວສານ ທີ່ນິຍົມໃຊ້ງານ ໄດ້ແກ່ ສະມາດໂຟນ (Smart Phone), ແທັບເລດ (Tablet) ແລະ ຄອມພິວເຕີ (Computer) ເພາະໄດ້ມີການພັດທະນາເພີ່ມຄວາມສາມາດໂມບາຍດີໄວຊ ໃຫ້ເຂົ້າມາຕອບໂຈດ, ຕອບສະໜອງການໃຊ້ງານທີ່ຫຼາກຫຼາຍໄດ້ໃນປະຈຸບັນ ແລະ ສາມາດຕອບສະໜອງຄວາມຕ້ອງການຮຽນຮູ້ທີ່ສາມາດເຂົ້າເຖິງໄດ້ຫຼາຍຂຶ້ນດ້ວຍເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ວິທີການຕ່າງໆ ທີ່ງ່າຍສຳລັບການໃຊ້ງານ ແລະ ສະດວກໃນການເຂົ້າເຖິງຂໍ້ມູນ ໂດຍບໍ່ຈຳກັດເວລາ ແລະ ສະຖານທີ່ ເຮັດໃຫ້ທຸກຄົນສາມາດເສີມສ້າງຄວາມຮູ້, ພູມປັນຍາຕ່າງໆ ທີ່ຈະນຳໄປສູ່ການສ້າງນະວັດຕະກຳໃໝ່ໆ ຜົນງານສ້າງສັນໃນຮູບແບບຕ່າງໆ ແລະ ຍັງສາມາດຖ່າຍທອດຄວາມຮູ້ໄປໄດ້ຢ່າງກວ້າງຂວາງ.

ໂດຍໃນການໃຊ້ງານອຸປະກອນໂມບາຍດີໄວຊ ໃນຮູບການຈັດການຮຽນ-ການສອນນັ້ນ ສາມາດເປັນເຄື່ອງມືອຸປະກອນທາງການສຶກສາທີ່ຊ່ວຍຜູ້ສອນສະໜັບສະໜູນຜູ້ຮຽນ ໃນການຄົ້ນຄວ້າ, ແລກປ່ຽນ ແລະ ຖ່າຍທອດຄວາມຮູ້ທີ່ເປັນປະໂຫຍດລະຫວ່າງຜູ້ຮຽນນຳກັນເອງ ຫຼື ລະຫວ່າງຜູ້ຮຽນ ແລະ ຜູ້ສອນ.

ແຕ່​ໃນ​ຂະນະ​ດຽວ​ກັນ​ຜູ້​ສອນ​ຄວນ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ໄດ້​ເນັ້ນໜັກ​ເຖິງ​ການ​ຮູ້​ເທົ່າ​ທັນ​ໃນ​ໃນ​ການ​ໃຊ້​ງານ​ເຕັກໂນໂລຊີດິຈິຕອ໋ນ ແລະ ​ທັກ​ສະ​ທີ່ຈຳເປັນ​ຕໍ່​ການ​ໃຊ້​ຊີວິດ​ໃນ​ຍຸກ​ສະໄໝ​ປະຈຸບັນ ​ເຖິງວ່າ​ການ​ແນະ​ນຳ ຫຼື ຝຶກທັກສະກ່ຽວກັບ​ການ​ໃຊ້​ເຕັກໂນໂລຊີອິນເຕີ​ເນັດ​ຈະ​ບໍ່​ແມ່ນ​ເລື່ອງ​ຈຳ​ເປັນ​ສຳ​ເດັກ​ນ້ອຍ ຫຼື ຊາວໜູ່ມ-ເຍົາວະຊົນ​ ໃນຍຸກ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ ​ເນື່ອງ​ຈາກ​ພວກ​ເຂົາສາມາດ​ພັດທະນາ​ທັກ​ສະ​ດັ່ງກ່າວ​ໄດ້​ຢ່າງ​ວ່ອງໄວ ​ເມື່ອ​ປຽບທຽບ​ກັບ​ກຸ່ມ​ຄົົນທີ່​ມີ​ອາ​ຍຸຫຼາຍກວ່າ ແຕ່​ແນວໃດກໍຕາມ​ການ​ໃຊ້​ງານ​ທີ່​ປາສະຈາກຄຳແນະນຳທີ່ຖືກຕ້ອງ ອາດຈະເຮັດ​ໃຫ້​ພວກ​ເຂົາ​​ເປັນພຽງ​ຜູ້​ໃຊ້ເຕັກໂນໂລຊີສື່ສານ ຂໍ້ມູນ ຂ່າວສານ ສະໜັກຫຼີ້ນເທົ່ານັ້ນ ຫຼື ບໍ່ຕົງກັບເປົ້າໝາຍການພັດທະນາບຸກຄະລາກອນ ຊຶ່ງ​ອາດນຳ​ໄປ​ສູ່ບັນຫາ​ຕ່າງ​ໆ ​ກ່ຽວກັບ​ການ​ໃຊ້ເຕັກໂນໂລຊີສື່ສານ ຂໍ້ມູນ ຂ່າວສານ ທີ່​ເໝາະ​ສົມ​ ແລະ​ ຖືກ​ຕ້ອງ.

ສະຫຼຸບຫຍໍ້ຄື ເຖິງແມ່ນວ່າການຈັດການຮຽນການສອນ Mobile learning ເປັນເຕັກໂນໂລຊີທີ່ມີການໃຊ້ງານມາເປັນເວລາດົນ ແຕ່ຍັງສະແດງໃຫ້ເຫັນເຖິງປະສິດທິພາບໃນການເປັນເຄື່ອງມືທາງການສຶກສາ ທີ່ສາມາດເຮັດໃຫ້ຜູ້ຮຽນເຂົ້າເຖິງຄວາມຮູ້ທີ່ມີຢູ່ຫຼວງຫຼາຍໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນໄດ້ຢ່າງສະດວກ ແລະ ງ່າຍຕໍ່ການໃຊ້ງານ ລວມໄປເຖິງຍັງສາມາດໃຊ້ເປັນຕົວຊ່ວຍໃຫ້ແກ່ຄູຜູ້ສອນໃນການຈັດການຫ້ອງຮຽນໃຫ້ເໝາະສົມຂອງຜູ້ຮຽນ ແລະ ສະພາບຕາມຄວາມຕ້ອງການໄດ້ຢ່າງທົ່ວເຖິງກັບການຈັດການຮຽນ-ການສອນໃນປະຈຸບັນ ແລະ ໃນອະນາຄົດໄດ້ຢ່າງມີຄຸນນະພາບ.

2.2. ການຈັດການສຶກສາອອນລາຍລະບົບເປີດ ແບບ MOOC (Massive Open Online Course)

ການສຶກສາໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ໄດ້ນຳເຕັກໂນໂລຊີສື່ສານ ຂໍ້ມູນ ຂ່າວສານ ມາໃຊ້ເປັນເຄື່ອງມືທີ່ສຳຄັນຊ່ວຍໃນການຈັດການຮຽນ-ການສອນ, ການຖ່າຍທອດຄວາມຮູ້ໄປສູ່ຜູ້ຮຽນ ໂດຍສາມາດຮຽນຮູ້ໄດ້ແບບອອນລາຍ ຜ່ານລະບົບເຄືອຂ່າຍອິນເຕີເນັດ ຊຶ່ງການຮຽນການສອນອອນລາຍ (Online Learning) ຈັດເປັນນະວັດຕະກຳທາງການສຶກສາອີກຮູບແບບໜຶ່ງ ຊຶ່ງສາມາດປ່ຽນແປງວິທີຮຽນໃນຮູບແບບເດີມໆ ໃນຫ້ອງຮຽນ ເຮັດໃຫ້ຜູ້ຮຽນມ່ວນຊື່ນກັບການຮຽນຮູ້ ເກີດຄວາມສະດວກ ແລະ ເຂົ້າເຖິງໄດ້ຢ່າງວ່ອງໄວທຸກສະຖານທີ່, ທຸກເວລາ. ໂດຍຜູ້ຮຽນສາມາດສະແຫວງຫາຄວາມຮູ້ດ້ວຍຕົນເອງ ຈາກສື່ການສອນທຸກຮູບແບບ ທັງສື່ສິ່ງພິມ ແລະ ສື່ດິຈິຕອ໋ນ ທີ່ກົງກັບຄວາມສົນໃຈ ໂດຍສະເພາະແມ່ນ ໃນລະດັບອາຊີວະສຶກສາ ຫຼື ການສຶກສາຊັ້ນສູງ ໄດ້ມີການເປີດຫຼັກສູດການສຶກສາອອນລາຍລະບົບເປີດແບບ MOOC (Massive Open Online Course) ຊຶ່ງສາມາດຮອງຮັບຈຳນວນຜູ້ຮຽນໄດ້ຈຳນວນຫຼາຍ ເປີດໂອກາດໃນການສຶກສາສຳລັບມະຫາຊົນ ແລະ ເປັນການສົ່ງເສີມໃນການສ້າງການສຶກສາຕະຫຼອດຊີວິດໃຫ້ກັບຄົນທຸກເພດທຸກໄວ ໃນປະຈຸບັນ MOOC ທີ່ໄດ້ຮັບຄວາມນິຍົມຫຼາຍນັ້ນປະກອບໄປດ້ວຍ Coursera, Khan Academy, Udacity, EdX, Udemy ແລະ ບໍລິການອື່ນໆ ຂອງບັນດາປະເທດທີ່ມີຄວາມກ້າວໜ້າທາງເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ລະບົບການສືກສາ ເຊັ່ນ: ສປ ຈີນ (中国大学MOOC), ສ ເກົາຫຼີ (K-MOOC ), ຍີ່ປຸ່ນ (JMOOC) ເປັນຕົ້ນ. ພ້ອມດຽວກັນນັ້ນ ບັນດາປະເທດຕ່າງໆ ກໍໄດ້ເບີ່ງເຫັນຄວາມສຳຄັນ ແລະ ພວມພັດທະນາລະບົບດັ່ງກ່າວຂື້ນ ເພື່ອຕອບສະໜອງກັບຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງລະບົບການສຶກສາໃນໄລຍະໃໝ່ ລວມທັງ ສປປ ລາວ ພວກເຮົາ.

ໂດຍ MOOC ຈະມີລາຍວິຊາທີ່ເປີດມີທັງທີ່ມີລັກສະນະເປັນ cMOOC ຄື ມີຄວາມສົມດູນສຳລັບຜູ້ຮຽນ ຊຶ່ງຈະຮຽນເມື່ອໃດ ຫຼື ດົນປານໃດກໍໄດ້ ແລະ xMOOC ຄື ມີການກຳນນົດຂອບເຂດໃນການຮຽນທີ່ຊັດເຈນ ເຊັ່ນ: ເວລາເປີດ-ປິດລາຍວິຊາ ທີ່ຄ້າຍຄືກັບພາກການສຶກສາໃນລະບົບມະຫາວິທະຍາໄລ ຫຼື ລະການສຶກສາໃນໂຮງຮຽນ. ລາຍວິຊາທີ່ມີໃຫ້ບໍລິການການຮຽນຮູ້ ມີທັງລາຍວິຊາທີ່ເປີດການສອນໃນສະຖາບັນການສຶກສາ, ລາຍວິຊາເພື່ອການສຶກສາຕໍ່ເນື່ອງຂອງວິຊາຊີບຕ່າງໆ, ລາຍວິຊາຄວາມຮູ້ເພື່ອການດຳລົງຊີວິດ, ລາຍວິຊາຄວາມຮູ້ເພື່ອການເຮັດວຽກ ຫຼື ພັດທະນາຄຸນນະພາບໃນການເຮັດວຽກ, ລາຍວິຊາດ້ານສັງຄົມ ເຊັ່ນ: ການພັດທະນາທັກສະໃນການດຳລົງຊີວິດ, ຄຸນນະພາບຊີວິດ ແລະ ການໃຊ້ພາສາຕ່າງໆ.

  • ຄວາມສຳຄັນຂອງ MOOC ກັບການຈັດການຮຽນການສອນ

MOOC ຈະເຮັດໃຫ້ການເຂົ້າເຖິງການສຶກສາທີ່ມີຄຸນນະພາບໄດ້ຢ່າງເທົ່າທຽມ ເປັນການຂະຫຍາຍໂອກາດທາງການສຶກສາສຳລັບປະຊາຊົນທຸກເພດ, ທຸກໄວ, ທຸກກຸ່ມ, ທຸກລະດັບ ແລະ ເປີດໂອກາດໃນການເຂົ້າເຖິງການສຶກສາ ຫຼື ກູ່ມຄົນທີ່ບໍ່ຕ້ອງການເຂົ້າຮຽນໃນລະບົບຫ້ອງຮຽນປົກກະຕິ ໂດຍໃຫ້ຜູ້ຮຽນສາມາດລົງທະບຽນ ແລະ ຮຽນຮູ້ແບບອອນລາຍຜ່ານລະບົບເຄືອຂ່າຍອິນເຕີເນັດ ແລະ ສາມາດຮຽນຮູ້ດ້ວຍຕົນເອງຜ່ານການສຶກສາອອນລາຍ. ລະບົບເປີດແບບ MOOC ສາມາດສ້າງສິ່ງແວດລ້ອມສຳລັບການຮຽນຮູ້ໄດ້ດີທຽບເທົ່າກັບການຮຽນໃນມະຫາວິທະຍາໄລ ແລະ ອະນາຄົດຈະມີລະບົບສະສົມໜ່ວຍກິດ (Credit Bank) ສຳລັບຄົນເຮັດວຽກທີ່ບໍ່ມີເວລາຮຽນໃນລະບົບປົກກະຕິ ກໍສາມາດຮຽນ ແລະ ເຮັດວຽກໄປນຳໄດ້ ເມື່ອສະສົມໜ່ວຍກິດຄົບ ສາມາດນຳໄປທຽບໂອນ ເພື່ອຂໍຮັບໃບປະກາສະນິຍະບັດໄດ້.

MOOC ເປັນການສຶກສາແບບເປີດເພື່ອການຮຽນຮູ້ຕະຫຼອດຊີວິດ (Lifelong Learning) ຊ່ວຍຫຼຸດຜ່ອນອຸປະສັກທີ່ສຳຄັນໃນການສຶກສາ ລວມທັງຕົ້ນທືນການສຶກສາທີ່ມີລາຄາແພງ ໂດຍສະເພາະຢ່າງຍີ່ງແມ່ນການສຶກສາຕໍ່ໃນຕ່າງປະເທດ ຊຶ່ງປະຈຸບັນ MOOC ສາມາດຮອງຮັບການເຂົ້າເຖິງຂອງຜູ້ຮຽນໄດ້ນັບເປັນລ້ານຄົນໃນເວລາດຽວກັນ ແລະ ມີຄວາມສົມດູນ ໂດຍຜູ້ຮຽນສາມາດເລືອກຮຽນຫຍັງກໍໄດ້ ເມື່ອໃດກໍໄດ້ ຈາກສະຖານທີ່ໃດກໍໄດ້. ແຕ່ກໍຍັງມີຂອດຈຳກັດບາງດ້ານ ເຊັ່ນ: ດ້ານພາສາ, ມາດຕະຖານ ຫຼື ລະບຽບການໃນການທຽບວຸດທິການສຶກສາ ຂອງແຕ່ລະປະເທດແຕກຕ່າງກັນ ແລະ ການພິສູດຕົວຕົນຂອງຜູ້ຮຽນກັບຜູ້ທີ່ຂໍຈົບຫຼັກສູດເປັນຄົນດຽວກັນຫຼືບໍ່ ອັນເນື່ອງມາຈາກການປ່ຽນແປງຢ່າງວ່ອງໄວ ທັງດ້ານເສດຖະກິດ, ສັງຄົມ ໂດຍສະເພາະແມ່ນການພັດທະນາຢ່າງກ້າວກະໂດດໃນດ້ານເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ການຄົ້ນພົບສິ່ງໃໝ່ໆ ເກີດຂຶ້ນໃນທຸກມື້ນີ້.

ໂດຍສະຫລຸບຫຍ້ໍແລ້ວ MOOC ເປັນນະວັດຕະກຳຂອງວົງການການສຶກສາ ໂດຍການນຳໃຊ້ເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ວິທີການຮຽນການສອນສະໄໝໃໝ່ມາປະສົມປະສານກັນ ມີຮູບແບບການນຳສະເໜີການຮຽນຮູ້ຫຼັກສູດຕ່າງໆ ຜ່ານທາງເວັບໄຊອອນລາຍຜ່ານລະບົບເຄືອຂ່າຍອິນເຕີເນັດ ແລະ ສາມາດຮອງຮັບຈຳນວນຜູ້ຮຽນຈາກທຸກທີ່ໃນທົ່ວໂລກ ຊຶ່ງເຮັດໃຫ້ໄດ້ຮັບຄວາມນິຍົມເປັນຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ ແລະ ໃນປະຈຸບັນມີມຫາວິທະຍາໄລແຖວໜ້າຂອງໂລກຫຼາຍແຫ່ງ ໄດ້ເຜີຍແຜ່ບົດຮຽນຜ່ານທາງ MOOC ແລະ ໂດຍສ່ວນໃຫຍ່ເປັນການໃຫ້ບໍລິການຟຣີ ແລະ ບໍ່ຈຳກັດສະເພາະນັກສຶກສາທີ່ຮຽນໃນມະຫາວິທະຍາໄລນັ້ນໆ ຫຼື ສະເພາະສາຂາວິຊານັ້ນໆ ໃຜກໍສາມາດຮຽນເທິງ MOOC ໄດ້. ອີກທັງການປ່ຽນແປງພຶດຕິກຳການຮຽນຂອງຜູ້ຮຽນ ເປັນການຮຽນຕາມສິ່ງທີ່ຕົນເອງສົນໃຈ ບໍ່ວ່າຈະເປັນການຮຽນຮູ້ຕາມອັດຕະຍາໄສ ຊຶ່ງສາມາດການເຂົ້າເຖິງການສຶກສາທີ່ມີຄຸນນະພາບ, ເທົ່າທຽມ ແລະ ນຳຄວາມຮູ້ໄປໃຊ້ປະໂຫຍດໄດ້ຈິງ ເປັນການຂະຫຍາຍໂອກາດທາງການສຶກສາ, ສົ່ງເສີມການຮຽນຮູ້ຕະຫຼອດຊີວິດ ສຳລັບຄົນທຸກເພດ, ທຸກໄວ, ທຸກອາຊີບ ບໍ່ວ່າຈະເປັນນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາ, ພະນັກງານ, ຜູ້ສູງອາຍຸ ຜູ້ປະກອບການທຸລະກິດ ແລະ ປະຊາຊົນທົ່ວໄປ.

3. ການປັບຕົວຂອງຜູ້ສອນໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ

ການປ່ຽນແປງຂອງເຕັກໂນໂລຊີໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ສະແດງໃຫ້ເຫັນບົດບາດສຳຄັນເຖິງຮູບແບບການຈັດການຮຽນ-ການສອນໃຫ້ເໝາະສົມຕາມສະພາບການຂອງຜູ້ຄົນ ແລະ ຍຸກສະໄໝ ປາກົດໃຫ້ເຫັນເຖິງເຕັກໂນໂລຊີທີ່ທັນສະ ໄໝຫຼວງຫຼາຍທີ່ສາມາດນຳມາໃຊ້ໃນການຈັດການຮຽນ-ການສອນໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ແຕ່ສິ່ງສຳຄັນໃນການຈັດການຮຽນການສອນໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ແລະ ມີຄວາມຈຳເປັນທີ່ຕ້ອງປັບປ່ຽນ ຫຼື ພັດທະນານັ້ນຄືຄູຜູ້ສອນ ຊຶ່ງແບ່ງອອກເປັນສອງດ້ານ ໄດ້ແກ່ ໜື່ງ: ດ້ານການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ໂດຍຜູ້ສອນຈຳເປັນຕ້ອງມີການປ່ຽນວິທີຈັດການຮຽນ-ການສອນ ດ້ວຍການປະຍຸກນຳເອົາເຕັກໂນໂລຊີເຂົ້າມາເປັນສ່ວນໜື່ງຂອງການຮຽນ-ການສອນ ເພື່ອໃຫ້ຮູບແບບການຮຽນການສອນເປັນຮູບແບບກິດຈະກຳທີ່ເນັ້ນໃຫ້ຜູ້ຮຽນເກີດທັກສະການຮຽນຮູ້, ທັກສະຂະບວນການຄິດວິເຄາະ ເກີດການຄິດຢ່າງເປັນລະບົບ ເກີດຄວາມຮູ້ ແລະ ສ້າງຄວາມຮູ້ໃໝ່ໆ ໄດ້ດ້ວຍຕົນເອງ ຊຶ່ງຈະນຳໄປສູ່ການສ້າງນະວັດຕະກຳໃໝ່ໆ ທີ່ຈຳເປັນຕໍ່ການການດຳລົງຊີວິດໃນປະຈຸບັນ ແລະ ອະນາຄົດ. ສອງ: ດ້ານບົດບາດຂອງຜູ້ສອນເອງ ຈາກເດີມເປັນຜູ້ຖ່າຍທອດຄວາມຮູ້ໂດຍຕົງ ຕ້ອງປ່ຽນເປັນຜູ້ອຳນວຍຄວາມສະດວກ, ໃຫ້ຄຳແນະນຳໃນການຮຽນ-ການສອນແທນ ທັງນີ້ຜູ້ສອນຍັງຈຳເປັນຕ້ອງມີທັກສະໃນການສົ່ງເສີມໃຫ້ຜູ້ຮຽນຮັກໃນການຮຽນຮູ້, ມ່ວນຊື່ນກັບການຮຽນ ແລະ ກະຕຸ້ນໃຫ້ຢາກຮຽນຮູ້ຕໍ່ໄປຕະຫຼອດຊີວິດນຳອີກ.

ການ​ປັບ​ຕົວ​ໃຫ້​ເໝາະ​ສົມກັບ​ການ​ຮຽນ-​ການ​ສອນ​ໃນ​ຍຸກ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນນັ້ນ ຜູ້​ສອນ​ຈຳ​ເປັນ​ຕ້ອງ​ລິລີ່ມ​ຈາກ​ປັບ​ປ່ຽນ​ວິທີ​ຄິດ, ທັດສະນະຄະ​ຕິ​ຂອງ​ຕົວ​ຜູ້​ສອນ​ເອງ ເປີດ​ຮັບ​ແນວ​ຄິດ​ ແລະ ​ເຕັກໂນໂລຊີ​ໃໝ່ໆ ມາ​ເປັນ​ເຄື່ອງ​ມື​ ຫຼື ​ຕົວ​ຊ່ວຍ​ໃນ​ຈັດການ​ຮຽນ-​ການ​ສອນ ພ້ອມ​ທັງ​ປັບ​ປ່ຽນ​ແປງ​ຂະ​ບວນ​ການ​ວິທີ​ການ​ສອນ​ຈາກ​ການ​ສອນ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ ​ເປັນ​ຜູ້​ທີ່​ສຶກ​ສາ​ຄົ້ນ​ຄວ້າ ລົງ​ມື​ເຮັດ​ດ້ວຍ​ຕົນເອງ​ໃຫ້​ຫຼາຍ​ຂຶ້ນ ປ່ຽນ​ບົດ​ບາດ​ຜູ້​ຮຽນ​ໃຫ້ເປັນ​ຜູ້​ຮຽນ​ທີ່​ສາມາດ​ເວົ້າ​ອະທິບາຍ​ຄວາມ​ຮູ້​ທີ່​ໄດ້​ຈາກ​ສຶກ​ສາ​ຄົ້ນ​ຄວ້າ​ມາ ຜູ້​ສອນ​ຈະ​ຕ້ອງ​ຢຶດ​ຫຼັກການ “ສອນ​ໜ້ອຍ ຮຽນ​ຫຼາຍ” ອອກ​ແບບ​ຈັດ​ກິດຈະກຳ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້ ແລະ​ ອຳ​ນວຍ​ຄວາມສະດວກ​ໃນ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້ ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ໄດ້​ລົງ​ມື​ເຮັດ ​ແລະ​ ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ຈະ​ເກີດ​ຂຶ້ນ​ໄດ້​ດ້ວຍ​ຕົນເອງ. ຊຶ່ງ​ຜູ້​ສອນ​ຈຳເປັນ​ຈະ​ຕ້ອງ​ກຽມ​ຕົວ​ໃນ​ການ​ສອນ​ຫຼາຍ​ຂຶ້ນ​ກວ່າ​ການ​ສອນ​ແບບ​ປົກກະຕິ ຕ້ອງ​ກຽມ​ຂໍ້​ມູນ​ໃນ​ການ​ສອນ​ຫຼາຍ​ຂຶ້ນ ແລະ ​ຮຽນ​ຮູ້​ໄປ​ພ້ອມ​ກັບ​ຜູ້​ຮຽນ ເຊັ່ນ: ໜື່ງ: ວິທີ​ການ​ຮຽນ​ການ​ສອນ​ແບບ PBL (Project –Based Learning) ເປັນ​ການ​ຈັດ​ກິດຈະກຳ​ການ​ຮຽນ​-ການສອນ ທີ່​ຜູ້​ສອນ​ກຳໜົດ​ບັນຫາ​ ຫຼື ​ຫົວຂໍ້​ໃຫ້​ກັບ​ຜູ້​ຮຽນ​ ຫຼື ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ກຳ​ໜົດ​ບັນຫາ​ເອງ ຈາກ​ນັ້ນ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ໄປ​ສຶກ​ສາ​ຄົ້ນ​ຄວ້າ​ຫາ​ຄວາມ​ຮູ້​ດ້ວຍ​ຕົນເອງ ອາດຈະ​ມອບ​ໝາຍ​ເປັນ​ວຽກ​ດ່ຽວ​ ຫຼື ວຽກເປັນ​​ກຸ່ມ ເພື່ອ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ຊ່ວຍ​ກັນ​ສຶກ​ສາ​ຄົ້ນ​ຄວ້າ​ ໂດຍ​ໃຫ້​ໃຊ້​ເຕັກໂນໂລຊີ​ໃນ​ການ​ຊອກ​ຄົ້ນ​ຂໍ້​ມູນ ໂດຍ​ຜູ້​ສອນ​ຄອຍ​ຖ້າ​ໃຫ້​ຄຳແນະ​ນຳ​ໃນ​ລະຫວ່າງ​ທີ່ດຳເນີນ​ກິດຈະກຳ ຈາກ​ນັ້ນ​ນຳຂໍ້​ມູນ​ທີ່​ໄດ້​ມາ​ສະຫຼຸບ​ ແລະ​ ນຳ​ສະເໜີ ເພື່ອ​ແລກ​ປ່ຽນ​ຄວາມ​ຮູ້ ແລະ ​ສ້າງ​ຄ​ວາມ​ຮູ້​ຮ່ວມ​ກັນ ໂດຍ​ຜູ້​ສອນ​ເອງ​ກໍ​ຈະ​ຕ້ອງ​ເປີດ​ຮັບ​ຂໍ້​ມູນ​ໃໝ່ໆ ທີ່​ອາດຈະ​ເປັນ​ຂໍ້​ມູນ​ທີ່​ຕົວ​ຜູ້​ສອນ​ເອງກໍ​ບໍ່​ເຄຍ​ຮູ້​ ແລະ ​ເປີດ​ໃຈ​ຮຽນ​ຮູ້​ໄປ​ພ້ອມ​ກັບ​ຜູ້​ຮຽນ ຈາກ​ນັ້ນ​ຜູ້​ສອນ​ຈະ​ເປັນ​ຜູ້​ເສີມ​ຄວາມ​ຮູ້ ແນະ​ນຳ​ເພິ່ມຕື່ມ​ເພື່ອກະຕຸ້ນ​ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ນຳເອົາຄ​ວາມ​ຮູ້ ເພື່ອ​ຕໍ່ຍອດ​ໃນ​ການ​ສ້າງສັນ​ວຽກງານ ຫຼື ນະວັດຕະ​ກຳ​ໃໝ່​ໆ ຫຼື ສອງ: ການ​ຈັດການ​ຮຽນ​ຮູ້​ແບບ 6E Learning ຕາມ​ແນວ​ທາງ​ຮູບແບບ​ສຶກ​ສາ​ສະຖານນະການ ທີ່​ມຸ້ງ​ເນັ້ນ​ການ​ອອກ​ແບບ ​ແລະ ​ປະດິດ​ນະ​ວັດຕະ​ກຳ​ເພື່ອ​ແກ້​ໄຂ​ບັນຫາ​ທີ່​ພົບ​ໃນ​ຊີວິດ​ປະ​ຈຳວັນ ຜູ້​ສອນ​ຈະ​ອອກ​ແບບ​ຈັດ​ກິດຈະກຳ, ​ແບບ​ການ​ຈັດການ​ຮຽນ​ຮູ້​ແບບ​ສືບ​ຄົ້ນຫາປະ​ເດັນ​ບັນຫາ​ທີ່​ຜູ້​ຮຽນ​ສຳຫຼວດ, ​ສືບຄົ້ນຫາຄຳຕອບ. ໃນການ​ຈັດການ​ຮຽນ​ຮູ້​ແບບ 6E Learning ໃນ​ແຕ່​ລະ​ຂັ້ນ​ຕອນ ຜູ້​ສອນ​ຈະ​ຕ້ອງ​ກຽມ​ຕົວ​ໂດຍ​ການ​ກຽມ​ເນື້ອ, ກຽມ​ຂໍ້​ມູນ​ທີ່​ຄາດ​ວ່າ​ຜູ້​ຮຽນ​ສົນ​ໃຈ​ຕ້ອງ​ການ​ທີ່​ຈະ​ສຶກ​ສາ ​ຊຶ່ງ​ໃນ​ແຕ່​ລະ​ຊ່ວງ​ທີ່​ຈັດການ​ຮຽນ​ການ​ສອນ​ຈະ​ມີ​ຂັ້ນ​ດັ່ງ​ນີ້: 1) ຂັ້ນຕອນ​ສ້າງ​ຄວາມ​ສົນ​ໃຈ (Engage): ຜູ້​ສອນ​ຈະ​ຕ້ອງ​ກະຕຸ້ນ​ຄວາມ​ສົນ​ໃຈ​ຂອງ​ນັກ​ຮຽນ​ໂດຍ​ໃຊ້​ສະຖານນະການ​ບັນຫາ​ໃນ​ຊີວິດ​ຈິງ​ທີ່ນຳ​ໄປ​ສູ່​ການ​ອອກ​ແບບ​ ແລະ ​ສ້າງສັນ​ນະ​ວັດ​ຕະກຳ​ເພື່ອ​ແກ້​ໄຂ​ບັນຫາ 2) ຂັ້ນຕອນສຳ​ຫຼວດ (Explore): ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ໃຊ້​ຂະ​ບວນ​ການສືບຄົ້ນ ​ເພື່ອ​ຄົ້ນ​ຫາ​ຄວາມ​ຮູ້, ທັກ​ສະ ແລະ​ ຄຸນລັກສະນະ​ທີ່​ກ່ຽວ​ຂ້ອງ​ກັບ​ການ​ອອກ​ແບບ​ ແລະ​ ສ້າງສັນ​ວຽກງານ. 3) ຂັ້ນຕອນ​ອະທິບາຍ (Explain): ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ນຳ​ສະເໜີ​ຂໍ້​ຄົ້ນ​ພົບ​ທີ່​ໄດ້​ຈາກ​ການ​ສືບ​ຄົ້ນ ເພື່ອນຳມາອະທິບາຍ​ຮ່ວມ​ກັບໜູ່​ເພື່ອນ​ໃນ​ຫ້ອງຮຽນ​ໃຫ້​ໄດ້​ຂອບເຂດ​ແນວ​ຄິດ​ທາງ​ທິດສະດີ​ທີ່​ຊັດເຈນ​ ກ່ອນ​ຈະນຳໄປ​ອອກ​ແບບ ​ແລະ ​ສ້າງ​ວຽກງານ. 4) ຂັ້ນ​ວິ​ສະວະ​ກຳ (Engineer): ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ນຳ​ສິ່ງ​ທີ່​ໄດ້​ຮຽນ​ຮູ້​ມາ​ໃຊ້​ໃນ​ການ​ອອກ​ແບບ​ ແລະ ​ສ້າງ​ວຽກງານ. 5) ຂັ້ນ​ປັບ​ປຸງ (Enrich): ໃຫ້​ຜູ້​ຮຽນ​ທົດສອບ​ປະ​ສິດ​ທິ​ພາບ​ຂອງ​ວຽກງານ​ເພື່ອ​ບອກ​ຂໍ້​ຜິດ​ພາດ ແລະ ​ນຳໄປ​ພັດທະນາ​ງານ​ໃຫ້​ດີ​ຂຶ້ນ ​ຫຼື ​ອອກ​ແບບ​ໃໝ່. 6) ຂັ້ນ​ປະ​ເມີນ​ຜົນ (Evaluate): ຜູ້​ສອນ ​ແລະ ​ຜູ້​ຮຽນ​ຈະ​ຕ້ອງ​ຊ່ວຍ​ກັນ​ປະ​ເມີນ​ວຽກ​ງານ​ທີ່​ປັບ​ປຸງ​ໃໝ່ ເພື່ອ​ໃຫ້​ຮູ້ວ່າ​ຜູ້​ຮຽນ​ໄດ້​ຮຽນ​ຮູ້​ຫຍັງ ແລະ ​ຫຼາຍ​ໜ້ອຍ​ພຽງ​.

ຊຶ່ງ​ໃນ​ແຕ່​ລະ​ຂະ​ບວນ​ການ​ທີ່ກ່າວໃນ​ຂ້າງ​ເທີງນີ້​ເປັນ​ກາ​ນນຳເອົາ​ຄວາມ​ຕ້ອງ​ການ​ ຫຼື ​ຄວາມ​ຈຳ​ເປັນ​ທີ່​ຜູ້​ຮຽນ​ຈະຕ້ອງ​ມີ​ທັກ​ສະ​ໃນ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ໃນ​ສົດ​ວັດ​ທີ່ 21 ມາ​ເປັນ​ຮູບ​ແບບ​ການ​ຮຽນ-​ການ​ສອນ​ໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ຊຶ່ງ​ມີ 3 ທັກ​ສະ​ທີ່ສຳຄັນດັ່ງ​ນີ້: 1. Critical thinking & Problem Solving ຫຼື ​ທັກ​ສະ​ການ​ຄິດ​ເຊີງ​ວິ​ພາກ ​ແລະ​ ການ​ແກ້​ບັນຫາ​ໂດຍ​ອາໄສ​ການ​ຮຽນ​ຮູ້​ ແລະ​ ການສັງເກດ. 2. Communications, Information & Media Literacy ທັກ​ສະ​ດ້ານ​ການ​ສື່​ສານ ​ແລະ ​ມີ​ຄວາມ​ຮູ້​ໃນ​ການ​ສືບ​ຄົ້ນຫາ​ສື່ ​ແລະ 3. Computing & ICT literacy ທັກ​ສະ​ດ້ານ​ການ​ໃຊ້​ງານ​ອຸປະກອນ​ຄອມພິວເຕີ​ ແລະ ​ເຕັກໂນໂລຊີສື່ສານ ຂໍ້​ມູນ ​ຂ່າວສານ ​ແບບ​ດິ​ຈິ​ຕອ໋ນ.

ດັ່ງນັ້ນບົດບາດທີ່ສຳຄັນຂອງຄູຜູ້ສອນຄື “ເປັນທີ່ປືກສາ” ທີ່ໃຫ້ຄຳແນະນຳ ລໍຖ້າແນະແນວທາງໃຫ້ກັບຜູ້ຮຽນທຸກຂັ້ນຕອນ ສົ່ງເສີມໃຫ້ຜູ້ຮຽນມີທັກສະການສືບຄົ້ນ, ທັກສະການວິເຄາະ, ຮວບຮວມຄວາມຮູ້ທີ່ໄດ້ສ້າງເປັນຄວາມຮູ້ ໃໝ່ໆ ແລະ ສາມາດນຳເອົາຄວາມຮູ້ມາສ້າງສັນວຽກງານເປັນນະວັດຕະກຳໃໝ່ ທີ່ເກິດຂື້ນຈາກການຮຽນຮູ້ ລວມໄປເຖິງຄວາມຮູ້ທີ່ກ່ຽວກັບວິຊາວິທະຍາການຄຳນວນ ທີ່ຈະສອນໃຫ້ຜູ້ຮຽນມີຂະບວນການຄິດເຊີງວິເຄາະຢ່າງເປັນລະບົບ ມີຄວາມສາມາດໃນການຕັດສິນໃຈ, ການວາງແຜນ ແລະ ສາມາດນຳມາໜູນໃຊ້ເພື່ອແກ້ໄຂບັນຫາທີ່ເປັນເລື່ອງເຊື່ອມໂຍງກັບການດຳລົງຊີວິດໄດ້ຢ່າງສ້າງສັນ ໃນສາຂາວິຊາຕ່າງໆ ໄດ້ ບໍ່ວ່າຈະເປັນສາຂາວິຊາວິທະຍາສາດທຳມະຊາດ, ສັງຄົມສາດ ຫຼື ວິຊາອື່ນໆ ເປັນຕົ້ນ. ໃຫ້ໄດ້ຮູບແບບການຮຽນການສອນທີ່ເໝາະສົມກັບຜູ້ຮຽນ ທັງໃນດ້ານພັດທະນາການ ຫຼື ໄວຂອງຜູ້ຮຽນ ແລະ ສາມາດຫຼຸດຄວາມແຕກຕ່າງລະຫວ່າງບຸກຄົນຂອງຜູ້ຮຽນ ເພື່ອຈະນຳໄປສູ່ການປ່ຽນແປງຮູບແບບການຮຽນການສອນທີ່ມີປະສິດທິພາບໃຫ້ກັບຜູ້ຮຽນ.

ສະຫຼຸບລວມແລ້ວ ນອກຈາກຮູບແບບການຮຽນການສອນໃໝ່ທີ່ເກິດຂື້ນຢ່າງຫຼາກຫຼາຍຕາມຍຸກທີ່ປ່ຽນໄປແລ້ວ ສື່ເຕັກໂນໂລຊີທີ່ໃຊ້ໃນການຮຽນ-ການສອນ ທີ່ໃຊ້ໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນ ເປັນສື່ການຮຽນການສອນທີ່ມີການພັດທະນາໄປຢ່າງວ່ອງໄວຫຼາຍ ບໍ່ວ່າຈະເປັນການຈັດການສຶກສາອອນລາຍລະບົບເປີດ ແບບ MOOC (Massive Open Online Course), ການຈັດການຮຽນການສອນ ແບບ Mobile learning ຊຶ່ງຕົວຜູ້ສອນເອງຈຳເປັນຢ່າງຍິ່ງທີ່ຈະຕ້ອງປັບປ່ຽນບົດບາດໜ້າທີ່, ປັບຕົວ, ປັບແນວຄິດທັດສະນະຄະຕິຂອງຕົວຜູ້ສອນເອງ ແລະ ປ່ຽນຮູບແບບວິທີການສອນ ປັບປ່ຽນວິທີການຮຽນຮູ້, ປັບປ່ຽນຂະບວນການຮຽນ-ການສອນ ໃຫ້ທັນກັບຍຸກທິ່ເຕັກໂນໂລຊີທີ່ປ່ຽນໄປຢ່າງວ່ອງໄວໃຫ້ໄດ້ ເພື່ອຈະໄດ້ສ້າງຜູ້ຮຽນໃຫ້ມີທັກສະຕ່າງໆ ທີ່ສາມາດສ້າງຄວາມຮູ້ໃໝ່ໆ ນຳຄວາມຮູ້ໄປສ້າງນະວັດຕະກຳໃໝ່ໆ ໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ ແລະ ສາມາດດຳລົງຢູ່ໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນໄດ້. ໂດຍສິ່ງທີ່ສຳຄັນຂອງການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ຄືການເນັ້ນໜັກເຖິງໃນຄວາມແຕກຕ່າງຂອງຜູ້ຮຽນ ທີ່ຈະຊ່ວຍໃຫ້ການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ສາມາດຕອບສະໜອງຕໍ່ການຮຽນຮູ້ຂອງບຸກຄົນ ໄປໃນທິດທາງທີ່ປະສົງໄດ້ຢ່າງມີປະສິດທິພາບ. ແຕ່ແນວໃດກໍຕາມເຖິງວ່າຈະມີເຕັກໂນໂລຊີໃໝ່ໆ ທີ່ທັນສະໄໝເກີດຂຶ້ນຫຼາຍພຽງໃດ ແຕ່ມະນຸດກໍຍັງເປັນຫັວໃຈສຳຄັນຫຼັກໃນການຈັດການຮຽນ-ການສອນ ຍັງເປັນຜູ້ສອນໃຫ້ຜູ້ຮຽນຮູ້ຈັກເຖິງຈະລິຍະທຳ, ມີຈິດສາທາລະນະຊ່ວຍເຫຼືອຜູ້ອື່ນໃນສັງຄົມ ສອນໃຫ້ມີທັກສະຊີວິດທີ່ຈະນຳໄປໝູນໃຊ້ໃນການດຳລົງຊີວິດ ເພື່ອຢູ່ລອດໃນຍຸກດິຈິຕອ໋ນນັ້ນເອງ.

ຕາວັນ 10 ເດືອນຜ່ານມາ